10 Tips til bedre SEO

God SEO gir trafikk!

10 SEO tips!

God SEO gir økt trafikk til din webside. Greier du å øke den relevante trafikken til din webside, så vil du få bedre resultater.

1. Finn søkefrasene
Still deg gjerne spørsmålet: Hva ville du selv søkt etter for å finne frem til et produkt eller tjeneste som ligger på din side? Du kan også se på hva du selv ønsker å bli synlig på, og utforme websiden som et svar på dette. Er din bedrift et reklamebyrå i Lillehammer så vil det være naturlig at du bruker ordene "Reklamebyrå + Lillehammer" aktivt i websiden. Dersom bedriften leverer tjenester i et større geografisk område så vil det være naturlig å ta med stedsnavn fra dette geografiske området også..... på en naturlig måte.
EKSEMPEL
- Vi har levert til Bedrift 1 AS i Moelv..
- Vår samarbeidspartner Bedrift 2 AS på Sjusjøen..
- Vi utfører også tjenester i RIngsaker

2. Bruk søkefrasene i websiden
Et gjennomsnittlig søk i Google består av flere ord, dette kaller vi en søkefrase. Søkefrasene kan og bør brukes i overskrifter, ingresser, brødtekst, uthevet, i linktekst, mm. Dvs overalt der de kan brukes uten å ødelegge lesbarhet og opplevelse av websiden.
Hvis det lar seg gjøre så bør ordene i søkrefrasene stå så tidlig som mulig i websiden, samt at de gjerne bør stå tett inntil hverandre. Dette hjelper Google å skjønne at f.eks søkefrasene "Reklamebyrå + webside" og "rørlegger + Lillehammer" er viktige i eksemplene under.
EKSEMPEL
- Reklamebyrået Bark Reklame - websider
- Din Rørlegger i Lillehammer - Rørleggerbedrift 1 AS

3. Teknisk god webside
Det finnes mange gode verktøy for å analysere en webside og SEO vurdere en webside. Det bør foretas tester med ulike verktøy, samt at det kan være vanskelig å forstå og vurdere hva som bør gjøres ut ifra disse testene.  Trolig trenger du hjelp til dette. Resultatene som de ulike testene gir bør ikke oppfattes som en fasit, men som indikasjoner på hva det bør gjøres noe med. Dersom du har lyst prøve noen ulike SEO tester så kan prøve disse linkene:
https://neilpatel.com/seo-analyzer/
https://sitechecker.pro/

https://annonsere.gulesider.no/seosjekken

4. Hurtig webside
Google rangerer websider som er hurtige høyere enn trege websider. Er din bedrift i et sterkt konkurranseutsatt marked og vil tjene på topplasseringer i Google så bør siden din være lynrask. Er du derimot i et mindre konkurranseutsatt marked så er det ikke sikkert at kost/nytte tilsier at du bør bruke de kronene det koster for å optimalisere din side 100%. Den beste testen for å se hvor rask siden din er finner du på:
https://pagespeed.web.dev/

5. Meta title
Meta title er det samme som den teksten som vises i fanen for websiden, det er også det samme som den blå uthevede teksten som kommer i søkeresultatet. Ordene som står i meta title er viktige for at Google skal forstå hva websiden din handler om. Den eller de viktigste søkfrasene dine bør stå i meta title. Lengden på teksten bør ikke være mere enn ca 50-60 tegn.
EKSEMPEL
- Bark Reklame AS - Ditt reklamebyrå i Innlandet

6. Meta description
7. Filnavn og tagger på bilder
8. Inngående linker
9. Inngående linker SOME
10. Bruk Google Analytics

For virkelig å komme høyt opp i Google sitt søkeresultat så er det mange andre elementer som også bør ses på med "SEO øyne". YouTube, kontekst, rating av linker, prosentuell forekomst av søkefraser, interne lenker, sidens alder, oppdateringsfrekvens, flerdomene strategi.

Ta gjerne kontakt på mob: 90 10 88 75 eller post@barkreklame.no så kan vi ta en uforpliktende gjennomgang av din webside.

Hurtig versjon - SEO

  • Finn søkefrasene
  • Bruk søkefrasene i websiden
  • Teknisk god webside
  • Hurtig webside
  • Meta title
  • Meta description
  • Filnavn og tagger på bilder
  • Inngående linker
  • Inngående linker SOME
  • Bruk Google Analytics

  • Etisk SEO

    Etisk SEO handler om å benytte seg av lovlige metoder for å rangere hjemmesider høyt på søkemotorer. Dette innebærer blant annet å kun benytte seg av ord som er relevante for søkende.